Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTen Hagen, Inga-
dc.contributor.authorBenden, Daria K.-
dc.contributor.authorLauermann, Fani-
dc.contributor.authorEccles, Jacquelynne S.-
dc.date.accessioned2023-06-14T12:50:41Z-
dc.date.available2023-06-14T12:50:41Z-
dc.date.issued2022-04-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2003/41820-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.17877/DE290R-23663-
dc.description.abstractInformed by Eccles and colleagues’ expectancy-value theory and Möller and Marsh’s dimensional comparison theory, we examined cross-domain intra-individual differences in elementary teachers’ (N = 57) and their students’ (N = 469) ratings of students’ ability and subjective importance of math and reading. Latent difference score analyses revealed that students perceived greater intra-individual differences in their own math versus reading ability than did their teachers. Analogous results emerged for students’ and teachers’ ratings of students’ valuing (i.e., perceived importance) of math versus reading, suggesting differing dimensional comparison processes for students’ self-judgments vs. their teachers’ judgments. Cross-domain differences in teachers’ and students’ perceptions were positively associated for ratings of students’ ability but not for ratings of students’ perceived importance. Moreover, intra-individual differences varied substantially across students, in both students’ and teachers’ ratings. Students’ gender and prior achievement in math and reading contributed to this variation.en
dc.description.abstractAuf Basis der Erwartungs-Wert-Theorie von Eccles et al. und der Theorie dimensionaler Vergleiche von Möller und Marsh untersucht dieser Beitrag intra-individuelle Differenzen der Lernenden zwischen Mathe und Lesen bezüglich ihrer fachspezifischen Fähigkeiten und subjektiven Wichtigkeit der Fächer, beurteilt von den Lernenden (N = 469) und ihren Grundschullehrkräften (N = 57). Latente Differenzmodelle ergaben, dass die Lernenden größere intra-individuelle Unterschiede zwischen Mathe und Lesen sowohl in ihrer Fähigkeit als auch der Wichtigkeit des Fachs wahrnahmen als ihre Lehrkräfte, was auf unterschiedliche dimensionale Vergleichsprozesse bei Selbst- und Lehrkrafturteilen hindeutet. Lernenden- und Lehrkraftbeurteilung der Differenzen zwischen Mathe und Lesen waren positiv assoziiert für die Beurteilung der Fähigkeiten, aber nicht für die Beurteilung der wahrgenommenen Wichtigkeit des Fachs. Darüber hinaus variierten die intra-individuellen Unterschiede zwischen den Lernenden, sowohl in den Beurteilungen der Lernenden als auch der Lehrkräfte. Das Geschlecht der Lernenden und ihre Vorleistungen in beiden Fächern erwiesen sich als Prädiktoren dieser inter-individuellen Unterschiede.de
dc.language.isoende
dc.relation.ispartofseriesZeitschrift für Erziehungswissenschaft;25(2)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectDimensional comparisonsen
dc.subjectExpectancy-value theoryen
dc.subjectIntra-individual differencesen
dc.subjectStudent motivationen
dc.subjectTeacher judgmenten
dc.subjectDimensionale Vergleichede
dc.subjectErwartungs-Wert-Theoriede
dc.subjectIntra-individuelle Unterschiedede
dc.subjectLernendenmotivationde
dc.subjectLehrkrafturteilde
dc.subject.ddc370-
dc.titleTeachers’ and students’ perceptions of students’ ability and importance value in math and reading: a latent difference score analysis of intra-individual cross-domain differencesen
dc.title.alternativeWahrgenommene Kompetenz und Wichtigkeit von Mathematik und Lesen aus Sicht der Lernenden und der Lehrkräfte: Latente Differenzmodelle fachübergreifender Heterogenität innerhalb von Lernendende
dc.typeTextde
dc.type.publicationtypearticlede
dc.subject.rswkLernmotivationde
dc.subject.rswkLehrerde
dc.subject.rswkBeurteilungde
dc.subject.rswkMathematikde
dc.subject.rswkLesefähigkeitde
dcterms.accessRightsopen access-
eldorado.secondarypublicationtruede
eldorado.secondarypublication.primaryidentifierhttps://doi.org/10.1007/s11618-022-01083-2de
eldorado.secondarypublication.primarycitationten Hagen, I., Benden, D.K., Lauermann, F. et al. Teachers’ and students’ perceptions of students’ ability and importance value in math and reading: A latent difference score analysis of intra-individual cross-domain differences. Z Erziehungswiss 25, 329–351 (2022). https://doi.org/10.1007/s11618-022-01083-2de
Appears in Collections:Institut für Schulentwicklungsforschung

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s11618-022-01083-2.pdfDNB902.07 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons