Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMolitor, Katharina-
dc.contributor.authorFabian, Paul-
dc.contributor.authorThums, Kathrin-
dc.contributor.authorMcElvany, Nele-
dc.date.accessioned2023-08-11T09:07:46Z-
dc.date.available2023-08-11T09:07:46Z-
dc.date.issued2022-06-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2003/42063-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.17877/DE290R-23896-
dc.description.abstractThe present study examined the relation between family background variables, motivational factors, and educational attainment (defined as obtaining the highest form of school-leaving certificate in Germany—the Abitur) among students who attended Gymnasium. A multifaceted concept of both family background variables (parental educational level, parental occupational status, and immigrant background) and motivational factors (expectation of success, value of education, effort, and performance-oriented motivation) was applied. Structural equation models were estimated using longitudinal data from the German National Educational Panel Study (NEPS; N = 5409 students). The results showed that the relation between family background variables and obtaining an Abitur was smaller when motivational factors were included. The mediation model results suggest that focusing on breaking the link between parental education and students’ expectations for success would be helpful for reducing educational inequality.en
dc.description.abstractVorliegend wurde der Zusammenhang zwischen familiären Herkunftsvariablen, motivationalen Einflussfaktoren und dem Bildungserfolg für Schülerinnen und Schüler untersucht. Bildungserfolg wurde durch das Erreichen des Abiturs definiert. Dabei wurden sowohl die familiäre Herkunft (elterliche Bildung, elterlicher Berufsstatus, Migrationshintergrund) als auch motivationale Einflussfaktoren (Erfolgserwartungen, Wert von Bildung, Anstrengungsbereitschaft, leistungsbezogene Motivation) als mehrdimensionale Konzepte berücksichtigt. Mit längsschnittlichen Daten des Nationalen Bildungspanels (NEPS; N = 5409 Schülerinnen und Schülern) wurden Strukturgleichungsmodelle berechnet. Die Ergebnisse zeigten, dass der Einfluss familiärer Herkunftsmerkmale auf den erreichten Bildungsabschluss geringer war, wenn gleichzeitig motivationale Einflussfaktoren berücksichtigt wurden. Aus dem Mediationsmodell lässt sich ableiten, dass insbesondere das Aufbrechen des Zusammenhangs zwischen der elterlichen Bildung und den Erfolgserwartungen der Schülerinnen und Schüler in den Blick genommen werden sollte, um Bildungsungleichheit zu verringern.de
dc.language.isoende
dc.relation.ispartofseriesZeitschrift für Erziehungswissenschaft;25(2)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/de
dc.subjectEducational inequalityen
dc.subjectEducational attainmenten
dc.subjectMotivationen
dc.subjectSocioeconomic statusen
dc.subjectBildungserfolgde
dc.subjectBildungsungleichheitde
dc.subjectMotivationde
dc.subjectSozioökonomischer Hintergrundde
dc.subject.ddc370-
dc.titleIs the relation between family background and obtaining an Abitur mediated by malleable motivational variables?en
dc.title.alternativeWird der Zusammenhang zwischen familiärer Herkunft und Erreichen des Abiturs durch veränderbare motivationale Variablen mediiert?de
dc.typeTextde
dc.type.publicationtypeArticlede
dc.subject.rswkBildungde
dc.subject.rswkSoziale Herkunftde
dc.subject.rswkFamiliede
dc.subject.rswkAbiturde
dc.subject.rswkErfolgde
dc.subject.rswkMotivationde
dc.subject.rswkBildungsniveaude
dcterms.accessRightsopen access-
eldorado.secondarypublicationtruede
eldorado.secondarypublication.primaryidentifierhttps://doi.org/10.1007/s11618-022-01096-xde
eldorado.secondarypublication.primarycitationMolitor, K., Fabian, P., Thums, K. et al. Is the relation between family background and obtaining an Abitur mediated by malleable motivational variables?. Z Erziehungswiss 25, 471–492 (2022). https://doi.org/10.1007/s11618-022-01096-xde
Appears in Collections:Institut für Schulentwicklungsforschung

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s11618-022-01096-x.pdfDNB391.44 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons