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Item The influence of relatedness and organizational resources on teaching motivation in continuing higher education(2021-10-06) Wilkesmann, Uwe; Vorberg, RonjaThis article will answer the research question if relatedness and organizational resources influence the teaching motivation in continuing higher education, whereby a distinction is made between intrinsic and extrinsic motivation. Self-determination theory is used as the theoretical underpinning. We conducted a survey of 549 continuing higher education university faculty. Regression analysis determined that relatedness was correlated with intrinsic teaching motivation but was not correlated with extrinsic teaching motivation. Meanwhile, organizational resources increase both intrinsic and extrinsic teaching motivation. Professors are more extrinsically motivated than other faculty. The older university faculty tends to be less extrinsically and more intrinsically motivated. Additionally, female university faculty are more intrinsically motivated than male university faculty.Item Erfolgsfaktoren von Frauenkarrieren in MINT-Berufen(2021) Schmitt, Miriam; Wilkesmann, Uwe; Leišytė, LiudvikaIn dieser abschließenden Diskussion meiner kumulativen Dissertation werden die methodischen Herausforderungen der Konzipierung und Durchführung des dreieinhalbjährigen Forschungsprojekts im Rahmen des Gesamtprojekts „Chancengerechte Entwicklung von Frauenkarrieren im MINT-Bereich (CHEFIN)“ der TU Dortmund und der RWTH Aachen, das von Oktober 2017 bis März 2021 vom Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF) gefördert wurde, reflektiert. Ausgehend von der Tatsache, dass Frauen in MINT-Berufen in Deutschland unterrepräsentiert sind, über den Karriereverlauf häufiger als Männer aus MINT-Laufbahnen ausscheiden und schließlich seltener als Männer Führungspositionen im MINT-Bereich erreichen, war im Forschungsprojekt die folgende Forschungsfrage leitend: Welche Faktoren tragen dazu bei, dass Frauen in MINT-Berufen Führungspositionen erreichen? Zur Beantwortung der Forschungsfrage erfolgte von Februar bis April 2018 zunächst eine qualitative Studie. Hierzu wurden 21 leitfadengestützte Expert*inneninterviews mit Ingenieur*innen in Führungspositionen geführt, um die Karriereerfahrungen und -strategien von besonders erfolgreichen Frauen und Männern zu erfassen. Die beiden Publikationen Schmitt (2020) und Schmitt (2021) behandeln die Ergebnisse dieser qualitativen Studie. Anschließend fand von September 2018 bis Januar 2019 eine deutschlandweite quantitative Online-Befragung von MINT-Beschäftigten statt, mit der die Erfolgsfaktoren für Frauenkarrieren in der Breite überprüft wurden. Die Ergebnisse der Publikationen Schmitt und Wilkesmann (2020) sowie Schmitt, Lauer und Wilkesmann (2021) stammen aus dieser quantitativen Studie. Als Forschungsprojekt innerhalb der Geschlechterforschung wurde der Forschungsprozess sowohl in der qualitativen als auch in der quantitativen Studie von geschlechtsspezifischen Verzerrungen beeinflusst. In dieser abschließenden Diskussion wird offengelegt, wie diese Verzerrungen zustande gekommen sind, an welchen Stellen die Forschungsmethoden an Grenzen gestoßen sind und wie diese methodischen Probleme in zukünftigen Forschungsprojekten vermieden werden können.Item Online engineering education for manufacturing technology(2019-10-17) Terkowsky, Claudius; Frye, Silke; May, DominikThe demands of modern industry contexts (so‐called Industry 4.0) are going to reshape the working world of future engineers. It seems obvious that these technological developments will affect higher education institutions with increasing intensity. For years, there has been a vivid discussion on the IT competences, which need to be developed by students in order to face emerging technology changes. To tackle the question regarding industry expectations towards future engineers, in this article a remote laboratory at a German university is analysed to identify potentials for future‐oriented teaching and learning in the light of the required competences for “Working 4.0”. Current scientific studies and industry agendas about Working 4.0 competences are identified, connected learning objectives are derived and the focused remote laboratory is linked to these objectives. As a result, it can be shown that this educational setting has the potential to reflect the complexity of Working 4.0. However, the results also show that the examined laboratory addresses only some of the competences in the context of Industry 4.0. Furthermore, it is argued in how far industry demands serve as the only basis for educational development efforts. The scientific studies and the industry agenda offer a limited and more political perspective on educational development. Nevertheless, based on the research in this article, it can be argued that remote labs (and online labs in general) have the potential to lift traditional laboratory‐based engineering education to a modern engineering education 4.0.Item Transformational governance of academic teaching(2019-05) Lauer, Sabine; Wilkesmann, Uwe; Leisyte, LiudvikaThis cumulative dissertation will conclude with a methodological reflection of a three-year research project on the topic of the ‘transformational governance of academic teaching.’ Four publications originated from the research project entitled “TeachGov –Transformational Governance of Academic Teaching,” which was funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF; Bundesministerium für Bildung und Forschung), and which ran between October 2013 and September 2016. Based on the previous findings and the assumption of a continued cultural disregard for academic teaching, this project has investigated how universities can systematically upgrade the status of academic teaching beyond using monetary incentives alone. The two leading research questions were: (1) How (and why) do German universities try to raise the status of academic teaching in addition to monetary incentives? (2) How do different modes of teaching governance affect individual teaching behavior? To answer the first research question, a qualitative approach was adopted to study the institutional arrangements of a supposedly ‘effective’ mode of teaching governance in more depth. Consequently, in 2014 a multiple-case study at four universities who were among the 10 winners of the ‘Competition for Teaching Excellence’ was conducted. The publications Schmid and Lauer (2016), and Lauer and Wilkesmann (2017) originate from this phase. To answer the second research question, a quantitative approach was used to draw more representative conclusions regarding their effectiveness on individual teaching behavior. Consequently, two online surveys were conducted. First, in May 2015, a follow-up survey was conducted that targeted the professoriate at the four teaching-awarded universities, while another four not-awarded universities were recruited to participate in the survey. Second, a complete survey of all German university professors was able to be realized, which further allowed the analysis of potential influences of different teaching governance modes on individual teaching behavior on a larger scale. The findings reported in Wilkesmann and Lauer (2018), and Lauer and Wilkesmann (2019) were largely derived from this data. Given that methodological reflections of third-party funded projects have mostly been neglected, this concluding discussion will explain how textbook accounts on research designs and research methods have been applied in practice.Item Haben Hochschulen für angewandte Wissenschaften das Potential, Mode 3-Universitäten zu werden?(2016) Roessler, Isabel; Wilkesmann, Uwe; Pausits, AttilaItem Motivational Dynamics of Education in Indian Society(2012-06-01) Fischer, Heike; Wilkesmann, Uwe; Metz-Göckl, SigridIndien ist ein Land mit extremen Unterschieden im Bildungsstand der Bevölkerung. Dies stellt eine Ursache für eine Gesellschaftsstruktur mit erheblichen nachhaltigen sozialen Differenzen dar. Welchen Einfluss nehmen vor diesem Hintergrund soziale und kulturelle Faktoren auf die Bildungsmotivation Einzelner in der indischen Gesellschaft? Welche Aspekte der sozialen, ökonomischen und kulturellen Umwelt spielen eine Rolle bei Bildungsentscheidungen und der Entstehung von Bildungswegen? Die Forschungsarbeit betrachtet Bildungsmotivation nicht primär als psychologisches Phänomen, sondern nimmt eine interdisziplinäre Sichtweise zwischen Bildungssoziologie, kognitiver Motivationspsychologie und Sozialanthropologie ein, um die Kontextabhängigkeit von Bildungsmotivation zu untersuchen. Dabei werden insbesondere indigene Theorieansätze aus diesen Fachgebieten berücksichtig. Im empirischen Teil wird Bildungsmotivation in vier Sozialschichten im urbanen Raum Indiens untersucht. Die Ergebnisse der Arbeit präsentieren schichtzugehörige Einflussfaktoren auf Bildungsmotivation, die sich in den drei Feldern sozioökonomische Rahmenbedingungen, soziale Beziehungen und hinduistische Denkmodelle bewegen.