Lehrbereich für Entwicklungspsychologie

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    Understanding infants’ social-cognitive development in the second year of life
    (2025) Sieber, Franziska; Zmyj, Norbert; Seehagen, Sabine
    Imitation, die Reproduktion einer beobachteten Handlung, erfüllt im Kleinkindalter sowohl eine kognitive als auch eine soziale Funktion. Es ermöglicht Kindern neben dem schnellen Erwerb neuartiger Handlungen auch die Kommunikation und Interaktion mit dem Gegenüber. Diese Dissertation untersucht einerseits, ob es innerhalb des zweiten Lebensjahres zu einem Wechsel zwischen den beiden Funktionen von Imitation kommt, von einer anfänglichen Dominanz der kognitiven Funktion zu einer späteren Dominanz der sozialen Funktion. Andererseits wird die Rolle der Aufmerksamkeit beim Imitationsverhalten genauer untersucht, indem die Blickrichtung der Kinder während der Demonstration der Handlungen analysiert wird. Zu diesem Zweck wurde ein längsschnittliches Projekt konzipiert, in dem bei 12-, 18- und 24-Monatigen das Temperament, das Imitationsverhalten und die kognitive Entwicklung mithilfe standardisierter Verfahren erfasst wurde. Zusätzlich wurden die Blickbewegungen der Kinder erfasst. Aus diesem Projekt sind drei Studien hervorgegangen. Zunächst wurde die Faktorenstruktur und Stabilität des kindlichen Temperaments, erfasst über Elternfragebögen, überprüft. Dabei zeigte sich, dass das Temperament über alle drei Messzeitpunkte hinweg stabil ist. Die angenommene drei-faktorielle Struktur konnte bei 12-Moantigen allerdings nicht repliziert werden, sodass dieser Fragebogen im deutschsprachigen Raum nur auf Skalenebene ausgewertet werden sollte. In der zweiten Studie wird der Zusammenhang zwischen Temperament und Imitation unter Kontrolle der kognitiven Entwicklung der Kinder untersucht, um den möglichen Wechsel zwischen den beiden Funktionen der Imitation zu überprüfen. Dabei zeigte sich, dass Imitation bereits zu Beginn des zweiten Lebensjahres eine soziale Funktion erfüllt. Die Ergebnisse deuten somit nicht auf einen Wechsel zwischen den Funktionen hin. In der dritten Studie wurde die Blickrichtung der Kinder während der Demonstration von Handlungen untersucht, um die Rolle der Aufmerksamkeit für das Imitationsverhalten zu betrachten. Es zeigte sich, dass 12-Monatige, die eine Handlung imitieren, das Handlungsziel schneller vorhersagen als 12-Monatige, die diese Handlung nicht imitieren. Dieser Zusammenhang bleibt allerdings nicht konstant, wenn für die kognitive Entwicklung der Kinder kontrolliert wird. Den Kern der Diskussion bilden die Implikationen der Ergebnisse für das Konstrukt Imitation, die Limitationen der Studien und zukünftige Forschungsfragen.
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    Children’s suggestibility for neutral arbitrary actions in the context of norm violations
    (2023-05-25) Vaporova, Elena; Zmyj, Norbert
    This study investigated children’s false memories for neutral arbitrary actions. Five- to six-year-olds (N = 32) were taught four arbitrary actions, each following specific rules. The children then watched a televised adult performing eight actions: the four familiar actions while violating one aspect of each rule script and four unfamiliar actions. Suggestive and non-suggestive questions about all witnessed actions were asked, followed by forced-choice test questions to measure the false memory effect. The likelihood of forming false memories was higher in the suggestive condition than in the non-suggestive condition. There was no effect of previously acquired knowledge about the rules of the actions and no interaction between rule knowledge and suggestion. The results are discussed in light of previous findings in related fields of false memory research.
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    Stress affects the prediction of others’ behavior
    (2023-04-13) Witt, Sarah; Seehagen, Sabine; Zmyj, Norbert
    Predicting behavior of other people is vital for successful social interactions. We tested whether a stress-induced cortisol increase affects healthy young men’s prediction of another individual’s behavior. Forty-two participants were randomly assigned to a stress or to a control condition. Afterwards, they participated in a modified false-belief task that not only tests false-belief understanding but also the tendency to predict another person’s future behavior based on his former behavior. Subjective ratings and salivary cortisol concentrations revealed a successful stress induction. Stress did not affect participants’ attribution of false beliefs but it increased the probability to predict that a protagonist would act according to his former behavior. Recognizing that stress fosters the interpretation of others’ behavior following their former behavior and not their current goals extends previous research showing that stress fosters our own habitual behavior.
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    The development of children’s egalitarianism in the context of group membership and resource valence
    (2022-08-18) Zmyj, Norbert; Rausch, Anne; Schröder, Lisa; Seehagen, Sabine
    Children’s motivation for the egalitarian allocation of resources is reflected in their allocation of positive and negative resources between themselves and others. In the present study, 6- (n = 29) and 8-year-olds (n = 25) could choose between different allocations of positive and negative resources to themselves and others in a series of games. The other player was either an ingroup member or an outgroup member. Results revealed that, overall and irrespective of resource valence, 8-year-olds were more likely to choose an egalitarian allocation of resources than 6-year-olds. 8-year-olds also shared more positive resources with the outgroup member than 6-year-olds. Children’s egalitarianism is discussed in light of theories of prosocial development.