Sonstige Veröffentlichungen (Stadt- und Regionalplanung)
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Item Beyond built environment: unveiling the interplay of streetscape perceptions and cycling behavior(2024-05-20) Rui, Jin; Xu, YuhanAs an important means of shared micro-mobility, shared bicycles have become a crucial component of urban transportation in China. The impact of the built environment on bicycling has been widely acknowledged. However, can streetscape perceptions influence bicycle-sharing volume (BSV) and supplement the built environment? We first obtained millions of pieces of shared-cycling data from the Shenzhen Open Data Platform and carried out geographical quantification of BSV. As for streetscape, we improved the classification of subjective streetscape perception based on street view images using the k-means clustering algorithm and conducted predictions using XGBoost. Through the application of different regression models, we unveiled the nonlinear spatial interdependencies between BSV and streetscape perceptions as a complement to the built environment. Our findings indicate that greenery, vivid street-front facades, and diverse street facilities can promote BSV. Targeted strategies are proposed for different districts. For instance, urban planners can provide incentives for high-income groups in central urban areas to adopt active travel, and increase the supply of shared bicycles in suburban areas with high building density, particularly in industrial urban villages. As a supplement to the long-term planning recommendations derived from the macro-built environment analysis, an in-depth spatial perception quantitative assessment proffers a human-centric, flexible blueprint for urban street design.Item Integrating manufacturing: strategies and legal approaches dealing with noise conflicts in German urban planning(2025-11-17) Meyer, Kerstin; Sievers, Lars; Gärtner, Stefan; Schoppengerd, Johanna; Söfker-Rieniets, AnneThis article examines the integration of urban manufacturing into German urban land‐use planning, with a focus on mixed‐use strategies, legal approaches, and the role of court decisions in resolving conflicts related to noise. Building on the findings of a German working group of inter‐ and transdisciplinary experts on urban manufacturing, we explore planning strategies within the current legal framework to secure and promote urban manufacturing. The research analyses nine preparatory and 87 binding land‐use plans from 23 large German cities, alongside 15 court cases where companies contested municipal binding land‐use plans due to noise regulations. The findings reveal that zoning, frequently cited as a tool to protect urban manufacturing, can withstand judicial scrutiny. However, municipalities often fail to adequately address conflicts or comply with procedural requirements, particularly in noise management and immission control. The analysis highlights the potential for both coarse‐ and fine‐grained mixes of uses, suggesting that tailored zoning approaches can enable integration of residential and productive areas. Nevertheless, industrial gentrification remains a significant challenge, as preparatory and binding land‐use plans rarely address this issue. These findings contribute to the broader international discourse on sustainable and integrated urban areas, in line with contemporary urban development concepts such as the New Leipzig Charter. The article calls for further empirical research and advocates for stronger legal frameworks to support the coexistence of residential and manufacturing spaces.Item Urbane Produktion als Baustein der nutzungsgemischten Stadt der Zukunft(2025) Meyer, Kerstin; Othengrafen, Frank; Gärtner, StefanProduktionsbetriebe im Globalen Norden sehen sich zunehmend mit Herausforderungen konfrontiert, die durch Globalisierung, Digitalisierung und den Strukturwandel in Städten geprägt sind. Während Offshoring durch geringere Kosten und Umweltauflagen im Ausland begünstigt wurde, geraten urbane Produktionsstandorte in Konkurrenz zu Wohnen und Dienstleistungen und unterliegen restriktiven Bauvorgaben. Dies führte zu einer räumlichen Entkopplung von Produktion und Konsum. In der aktuellen Debatte um nachhaltige Stadtentwicklung wird urbane Produktion jedoch wieder als wesentlicher Bestandteil einer zirkulär-resilienten Ökonomie verstanden. Leitbilder wie die Neue Leipzig-Charta betonen die produktive Stadt als eine zentrale Dimension nachhaltiger Transformation. Urbane Produktion umfasst dabei Industrie, Handwerk, Reparaturbetriebe, urbane Manufakturen und Landwirtschaft. Die Arbeit fokussiert auf deutsche Großstädte und analysiert anhand eines Mixed-Methods-Ansatzes – statistische Verfahren, standardisierte Befragungen und Fallstudien – Möglichkeiten zur Identifizierung, Sicherung und Weiterentwicklung urbaner Produktion. Im Zentrum stehen städtebauliche, bauordnungsrechtliche und förderliche Instrumente, ergänzt durch die Erprobung von Reallaboren. Die statistische Analyse für Bochum, Gelsenkirchen und Herne zeigt: Von 3.605 Betrieben des materiellen Gewerbes liegen 2.967 in urbanen Lagen, wovon sich drei Gruppen urbaner Produktion ableiten lassen: (1) zentralgelegenes Ladenhandwerk, (2) zentral gelegene Industriebetriebe und Werkstatthandwerk sowie (3) räumlich verteiltes Baustellenhandwerk und Aufbereitungsanlagen. Die Standortanforderungen der Betriebe reichen von günstigen Flächen über Kundennähe bis hin zu guter logistischer Erreichbarkeit. Zentrale Herausforderungen bilden der globale Wettbewerbsdruck sowie industrielle Gentrifizierung, die durch Konkurrenz mit Wohnen oder höherwertigem Gewerbe verstärkt wird. Zur Bewältigung dieser Herausforderungen bietet ein Mix aus formellen und informellen Planungsinstrumenten, baulichen Lösungen und förderlichen Maßnahmen Potenzial. Dazu zählen u. a. Stadtentwicklungskonzepte, differenzierte Bauleitplanung, kommunale Genehmigungskonferenzen, Handwerkerhöfe oder Reallabore. Weiterhin besteht Forschungsbedarf zu den sozial-ökologischen und sozio-ökonomischen Effekten urbaner Produktion, um ihre Rolle in der nachhaltigen Stadttransformation fundiert zu bestimmen.Item Reviewing environmental benefits of urban manufacturing(2025-10-23) Angstmann, Marius; Meyer, Kerstin; Gärtner, Stefan; Stratmann, Leonard CanUrban manufacturing has emerged as a key concept in the discourse on sustainable urban development, yet its precise contributions to sustainability remain incompletely understood. This article presents a systematic literature review that examines the role of urban manufacturing in promoting low‐carbon, energy‐, resource‐, and space‐efficient urban economies. By analysing 163 relevant articles on urban manufacturing identified in the Web of Science and Scopus databases, this review synthesises key sustainability arguments and empirical evidence with a focus on environmental impacts. Findings are structured along three key dimensions of efficiency: carbon, resource, and space. These are subdivided into two underlying logics that emerged as central themes in the scientific literature: sustainability by proximity and sustainability through urban synergies, which are possible when urban manufacturing is functionally integrated into the city. While theoretical and anecdotal claims of environmental benefits abound, empirical validations across different contexts are lacking and require further research. In conclusion, the positive impact of urban manufacturing on the environment depends on integrating advanced technologies into specific spatial, environmental, and socio‐economic contexts. This does not mean that we lack confidence in the arguments regarding urban manufacturing’s positive environmental impact. Rather, it is a call for more empirical research. Future research should prioritise the analysis of technologies and their implementation in different urban environments to engage with this discrepancy between the large number of arguments and the limited and only partially transferable evidence.Item On the role of values in judgements on conflicting planning processes – prospects for agonistic planning?(2024-05-20) Bongers-Römer, Sabine; Diller, ChristianAdapting political science’s model of agonistic pluralism, literature in spatial planning reinterprets conflicts as constructive elements. The impact of stakeholders and their management of conflicting values remains uncertain. However, planning requires continual validation of its values. The article delves into the role of values in judgments on conflicting planning processes. An explorative German study reveals that courts prioritise procedural over substantive values, although they acknowledge the latter, such as environmental protection. We argue in favour of considering values in research on agonistic planning but acknowledge that the influence of courts is limited due to institutional constraints.Item Using practice theory to conceptualise balancing and values in urban planning(2024-02-21) Bakunowitsch, Julija; Bongers-Römer, Sabine; Othengrafen, FrankDespite its importance, balancing has received limited attention in planning research. Emphasising the significance of balancing in achieving planning outcomes, we argue that this lack of research hinders the comprehensive analysis of balancing as the basis of planners’ work. This practice review aims to demonstrate that balancing, especially the interplay between balancing and values, is a major element of planning processes from the conceptual perspective of practice theory. Further research on balancing may lead to an enhanced understanding for both scholars and practitioners of how values are invoked in planners’ day-to-day work.Item From vision to reality: the use of artificial intelligence in different urban planning phases(2025-01-21) Othengrafen, Frank; Sievers, Lars; Reinecke, EvaIn an urban context, the use of artificial intelligence (AI) can help to categorise and analyse large amounts of data quickly and efficiently. The AI approach can make municipal administration and planning processes more efficient, improve environmental and living conditions (e.g., air quality, inventory of road damages, etc.), or strengthen the participation of residents in decision-making processes. The key to this is “machine learning” that has the ability to recognise patterns, capture models, and learn on the basis of big data via the application of automated statistical methods. However, what does this mean for urban planning and the future development of cities? Will AI take over the planning and design of our cities and actively intervene in and influence planning activities? This article applies a systematic literature review supplemented by case study analyses and expert interviews to categorise various types of AI and relate their potential applications to the different phases of the planning process. The findings emphasize that AI systems are highly specialised applications for solving and processing specific challenges and tasks within a planning process. This can improve planning processes and results, but ultimately AI only suggests alternatives and possible solutions. Thus, AI has to be regarded as a planning tool rather than the planning solution. Ultimately, it is the planners who have to make decisions about the future development of cities, taking into account the possibilities and limitations of the AI applications that have been used in the planning process.Item Improving streets for sustainable neighborhoods in Chinese urban villages(2024) Rui, Jin; Othengrafen, Frank; Westerholt, RenéUrban Villages (UVs) result from rapid urbanization, featuring high-density environments and complex street networks that greatly impact residents' lives. In these areas, streets are vital for transportation and social interactions, influencing quality of life. However, China’s traditional one-size-fits-all urban street planning often fails to address the specific challenges of high-density UVs, lacking the adaptability needed to enhance living conditions and social sustainability. This study employs innovative street measurement methods to assess Shenzhen’s UV street environments and their interactions with users. By combining subjective and objective metrics, the research identifies key street features and optimizes the physical environment to promote active travel and improve mental well-being. Technologies such as spatial syntax analysis and drone monitoring are utilized to gather detailed data. Additionally, social media data analysis provides insights into residents' perceptions and sentiments towards their street environments. Findings reveal that streets in high-density UVs serve dual roles as transport routes and social spaces, enhancing resident communication. Enhancing street cleanliness and public facilities boosts residents’ satisfaction, while pedestrian-focused designs encourage walking. The study also highlights the importance of adequate streetside buffer spaces and moderate building density in fostering neighborhood vitality. Furthermore, adapting European street measurement techniques underscores the necessity of pedestrian-centric assessments, demonstrating that diverse streetscapes promote walking despite variations in street greening and parking. This research offers a framework for developing people-centered street concepts in UVs, supporting sustainable urban development. Future studies should refine these methods and explore their applicability in diverse urban environments to facilitate broader sustainable urban transitions.Item Decoding vibrant neighborhoods: disparities between formal neighborhoods and urban villages in eye-level perceptions and physical environment(2023-12-17) Rui, Jin; Li, XiangVibrant neighborhoods play a pivotal role in the human well-being and social cohesion. However, existing research amalgamates vitality discussions of varied functions, failing to offer nuanced insights for specific neighborhood planning. Another gap emerges from the lack of research focusing on cultivating neighborhood vibrancy based on bottom-up spatial perceptions at the eye-level. Therefore, our study delves into the spatial and temporal disparities in vitality between formal neighborhoods and urban villages. Both real and virtual indicators are employed to measure the physical and digital vitality of neighborhoods. We incorporate eye-level perceptions as a new explanatory variable based on the physical environment. Our findings suggest that real vitality exhibits a modest morning and evening peak on weekends, while virtual vitality continually increases and peaks at night. In addition to enhancing green and enclosed neighborhood environments, improving public transportation options that replace reliance on motorized travel could facilitate formal neighborhood vitality. Regarding urban villages, clear rights-of-way can boost commuting efficiency, spatial accessibility and road safety, while the provision of ample public facilities and public spaces fosters the creation of “15-minute living circles.” The differentiated planning recommendations could offer valuable insights to promote livable neighborhoods and ultimately help to improve human well-being.Item Space as mirror: analyzing the spatial justice of the planning practice of shared ownership housing in Shanghai, China(2023) Zhang, Lina; Othengrafen, Frank; Westerholt, RenéJustice is a basic and classic theme. Compared with its meaningful connotations in sociology, economics, and legal disciplines, the spatial dimension of justice lacks sufficient attention and exploration. Can we define space as (un)just? Although scholars have endeavored to build up the conception of spatial justice, there remains a theoretical gap between justice philosophy and spatial planning: the transformation from philosophical justice to spatial justice. As spatial planning involves planning practices that (re)produce space, the gap raises the question of how to transfer complicated philosophical theories of justice to spatial planning and the question of how to analyze the spatial justice of certain planning practices. Existing research puts emphasis on the spatial equity of the distribution of social goods, lacking the theory of justice in planning practices. This study focuses on one more specific question: for planning practice aiming at compensating for historical injustices, does it actually promote spatial justice? Taking the planning practice of shared-ownership housing in Shanghai as a case study, this thesis tries to provide an analytic framework for assessing the spatial justice of certain planning practices.Item Transformative potential of vertical farming - an urban planning investigation using multi-level perspective(2023-11-11) Buscher, Jost; Bakunowitsch, Julija; Specht, KathrinDue to different global trends, such as climate change and urbanization, challenges to the food supply in cities have become more permanent. As a new form of efficient and climate-resilient food production, vertical farming addresses these challenges but is not yet fully embedded in the context of urban planning. Thus, from the perspective of urban planning, this investigation aims to assess the potential of vertical farming in the context of large-scale transformation. Therefore, this paper uses the multi-level perspective. In this context, vertical farming is a so-called niche innovation at a lower level that forces establishment in the superordinate regime—here, urban planning. By using the strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOTs) methodology, this paper presents the advantages and disadvantages of vertical farming, as well as its implications for urban planning. A final comparison of these aspects leads to six conditions paired with recommendations, which are considered necessary for the successful stabilization of this niche innovation.Item Transport planning beyond infrastructural change: an empirical analysis of transport planning practices in the Rhine-Main region in Germany(2023-06-25) Quentin, Paula; Buscher, Jost; Eltner, ThomasThe transport system in Germany is characterised by a dominance of individual automobility. Acknowledging the necessity of a transition in the transport sector towards a more equal and sustainable transport system, the paper takes a closer look at how local and regional transport planning actually responds to the demands of the transition. Following a practice theoretical approach, the empirical analysis of local and regional transportation planning in the Rhine-Main region aims at an understanding of planning actions that go beyond infrastructural and technological change. Based on document analysis and interviews, the analysis highlights spatial and material changes promoted by transport planning, normative aims, and assumptions followed by transport planning and skills and competencies supporting transport planning in the Rhine-Main region. The paper identifies two overarching transport planning practices that shape the way the transport transition is addressed in the Rhine-Main region: the expansion of sustainable transport networks and the redistribution of road space. The empirical results are discussed with regard to the potential for change in local and regional transport planning.Item Examining the role of innovative streets in enhancing urban mobility and livability for sustainable urban transition: a review(2023-03-24) Rui, Jin; Othengrafen, FrankAs an essential component of urban public spaces, urban streets play a crucial role in shaping cities and promoting urban sustainability. This article focuses on innovative streets as a catalyst for sustainable urban transition. It reviews the theoretical discussions, and empirical evidence on innovative planning approaches for urban streets. For that purpose, measures related to innovative streets are divided into two broad categories: urban mobility and urban livability. The results indicate that integrating smart street facilities with the Internet of Things (IoT), adopting a combination of grid and radial street networks, and fostering a safe street environment are vital in promoting urban mobility. Conversely, a walkable, rideable, and human-oriented street environment enhances social interaction and urban livability. The street’s dual function as a commuting and social space highlights the interplay between rising mobility and intensive street usage, leading to competition for street space. To mitigate these conflicts and advance sustainable urban transitions, enhancing street safety, reducing disparities in planning and user behavior, and accommodating the needs of all street users is crucial. Overall, the evidence supports the contribution of streets to sustainable urban transition.Item Gesundheitsbezogene Stadtverhältnisse und Gerechtigkeit - Einsichten in gewobene Denk- und Wissenspraktiken(2021) Waegerle, Lisa; Baumgart, Sabine; Köckler, HeikeDie derzeitige Covid-19-Pandemie zeigt, dass das Risiko (schwerer) zu erkranken aufgrund zuvor bestehender struktureller Ungleichheiten steigt. Strukturelle Ungleichheiten sind nicht gleichmäßig verteilt: Vor allem einkommensschwächere Schwarze Menschen, Indigene Menschen und Menschen of Colour (BIPoCs) leben weltweit unter ungesunden räumlichen Bedingungen. Als Gründe werden an Stelle von strukturellen Ungerechtigkeiten aufgrund kolonialer Herrschaftsmuster vor allem individuelles Verhalten benannt. Die Dissertation zeigt demgegenüber die Notwendigkeit auf, gesundheitsbezogene Ungleichheiten als das Ergebnis historischer, ökonomischer, politischer und sozialer Verhältnisse zu betrachten und plädiert dafür, bisher unsichtbar gemachte Denkweisen über gesundheitsbezogene Stadtverhältnisse sichtbar zu machen (Santos 2018). Hierfür wird in Anlehnung an die Metapher Ch'ixi von Silvia Rivera Cusicanqui (2010; 2018) und das Leitbild der umweltbezogenen Gerechtigkeit (Köckler 2017; 2020) die gleichberechtigte Koexistenz vielfältiger gesundheitsbezogener Imaginarios vorgeschlagen. Mit dem Konzept Imaginarios wird analysiert, wie unterschiedliche Akteure ihr Umfeld betrachten und mit Bedeutung füllen (Vera 2019 Angeregt von dekolonialen, feministischen Perspektiven wird in der Dissertation gezeigt, dass organisierte Bewohner*innen in Lo Hermida (Santiago de Chile) und Chican@s in Barrio Logan (San Diego, USA) Wissen über gesundheitsbezogene Stadtverhältnisse abseits kolonialer und imperialer Logiken sowie rassistischer Ideologien ermöglichen (Paredes 2017; Espinosa Miñoso/Gómez Correal/Ochoa Muñoz 2014). Auf Grundlage des Wissens dieser organisierten Bewohner*innen wird ein gesundheitsbezogener Gerechtigkeitsrahmen gewoben. Konkret werden für die Erstellung des Gerechtigkeitsrahmens Imaginarios am Beispiel gelebter Stadträume (Interpretation subjektiver Perspektiven organisierter Bewohner*innen), wahrgenommener Stadträume (räumlich-kulturelle Darstellungen) und gedachter Stadträume (technische Planungssichtweisen) dargestellt. Zudem wird ein mehrdimensionaler Analysezugang gewählt, der Imaginarios entlang von drei Dimensionen analysiert: sozial-gesundheitlich, politisch-institutionell und symbolisch-kulturell. Es wird gezeigt, dass historisch gewachsene Ungerechtigkeiten weder in Chile noch in den USA eine Rolle in stadtentwicklungspolitischen Dokumenten und Planungsprozessen spielen und Perspektiven von organisierten Bewohner*innen die Diskussionen über Stadtplanung und -entwicklung bereichern. Vor allem, da sie Einblicke in die koloniale Vergangenheit dominanter Wissensproduktionen, wirtschaftlicher Ausbeutung und politischer Abhängigkeiten geben und deren Einfluss auf Ungleichheit und Ausgrenzung in räumlichen Verhältnissen aufzeigen.Item Resilient inner cities(2022-07-07) Hangebruch, Nina; Othengrafen, FrankDigitalisation is leading to fundamental changes in the German retail sector and the city centres as places of trade. Traditional forms of business such as department stores have significantly reduced their branch networks. Their conversion poses major questions not only for the property owners but also for the municipalities concerned. As key properties, the buildings are of particular relevance for the reorientation of the inner-city use structure. In view of the reduced importance of retail in inner cities, it is discussed how the transformation of these properties can increase the resilience of city centres. Therefore, we conducted a systematic literature analysis on urban and retail resilience and derived ten dimensions for resilient city centres. We applied the ten dimensions and related criteria in the analysis of five selected case studies in Germany and assessed that new, innovative and flexible re-uses could be realised in the former department stores, increasing the multifunctionality and robustness of the city centres. The conversion of the buildings is not only sustainable from the perspective of climate and resource efficiency, but also contributes to the preservation of the local building culture and the identification of the citizens with the inner city.Item Aktive Mobilität und gesundes Altern: kommunales Handeln an der Schnittstelle zwischen Gesundheitsförderung und räumlicher Planung(2021) Quentin, Paula; Baumgart, Sabine; Zimmermann, KarstenDie vorliegende Arbeit befasst sich mit dem kommunalen Handeln an der Schnittstelle zwischen Gesundheitsförderung und räumlicher Planung. Neben dem expliziten Umgang mit Gesundheit, z. B. dem Schutz vor gesundheitlichen Risiken oder der Förderung körperlicher Aktivität, geht es um den kommunalen Umgang mit aktiver Mobilität und gesundem Altern. Gesundheit wird so als ein Querschnittsthema beleuchtet, das viele Schnittstellen zu anderen kommunalen Handlungsfeldern – hier Mobilität und Altern – aufweist. Dabei wird eine politikwissenschaftliche Sichtweise auf das kommunale Handeln eingenommen, die ausgehend von der sozialen Konstruktion von Policy Problemen und dem Framing-Ansatz Prozesse der Problemdefinition in den Vordergrund stellt. Schwerpunkt der Arbeit ist die empirische Untersuchung des kommunalen Handelns an der Schnittstelle zwischen Gesundheitsförderung und räumlicher Planung in der Metropolregion Bremen-Oldenburg im Nordwesten. Basierend auf einer interviewbasierten Fallstudienanalyse und einem Reallabor stellt die Arbeit dar, (1) welche Problemverständnisse dem kommunalen Handeln bezogen auf aktive Mobilität, Altern und Gesundheit zugrunde liegen, (2) welche Rollen die kommunalen Akteur*innen im Umgang mit aktiver Mobilität, Altern und Gesundheit einnehmen, und (3) welche Interaktionsformen den Umgang mit aktiver Mobilität, Altern und Gesundheit prägen. Die empirische Analyse gibt Aufschluss darüber, inwiefern bestehende Denk- und Handlungsweisen im kommunalen Handeln an der Schnittstelle zwischen Gesundheitsförderung und räumlicher Planung die Anerkennung von Gesundheit als Gegenstand des kommunalen Handelns und die Berücksichtigung gesundheitlicher Belange in kommunalen Entscheidungs- und Planungsprozessen begünstigen oder erschweren und somit eine gesundheitsfördernde Kommunalentwicklung unterstützen oder ihr entgegenstehen.Item Konversion militärischer Liegenschaften als Chance der Stadtentwicklung(2020) Beckschulte, Ulrich; Baumgart, Sabine; Reicher, ChristaIm Gegensatz zu früheren Dekaden der Stadtentwicklung, in der Städte sich durch weitgehend konstante Anstiege der Bevölkerungszahl und Wirtschaftskraft auszeichneten, unterliegen viele Kommunen heute Stagnations- oder sogar Schrumpfungsprozessen. Wachstum wie auch Schrumpfung stellen die Stadtentwicklung vor erhebliche Herausforderungen. Für viele Kommunen bestehen diese Aufgaben auch in der Bewältigung der Folgewirkungen des Truppenabbaus. Im Ausgangspunkt der Arbeit besteht die Annahme, dass der Herausforderung des Konversionsprozesses immer auch eine Chance zur positiven Ergebnisgestaltung inhärent ist. Eine der Grundvoraussetzungen zur Nutzung der Chance des Konversionsprozesses ist eine kooperative und zielgerichtete Zusammenarbeit aller am Prozess beteiligten Akteure. Eine hohe Zahl unterschiedlicher Beteiligter bedeutet nicht selten eine ebenso differente Zahl von Erwartungen, Zielvorstellungen und zu berücksichtigenden Belangen. Vor diesem Hintergrund sind alle Akteurinteressen im Prozess zur Findung und Etablierung einer konsensgestützten Nachnutzung zu akquirieren und zielführend zu lenken. Um diesem Vorhaben gerecht werden zu können ist die analytische Governance-Perspektive in Verbindung mit dem Konzept des akteurzentrierten Institutionalismus als kombinierter Steuerungsansatz heranzuziehen. Vor diesem Hintergrund konzentriert sich die Forschungsleistung auf das definierte Ziel der Beantwortung zweier Forschungsfragen zur grundsätzlichen Chance der Konversion für die Entwicklung in Mittelstädten und der Rolle der in den Prozess involvierten Akteure. Die Beantwortung der Forschungsfragen bedarf der Anwendung einer geeigneten Methodik aus dem Bereich der qualitativen Forschung. Der gewählte Forschungsansatz erfordert dazu einen primär deskriptiven Zugang über die Heranziehung von Konversionsbeispielen als qualitative Fallstudien. Die Wahl der Studien konzentriert sich weitergehend auf die nordrhein-westfälischen Mittelstädte Coesfeld, Gütersloh, Soest und Düren. Der explizite Typus der Mittelstädte steht wiederum im Zentrum der Betrachtung, da es sich bei diesen um die durch militärische Abzüge am meisten betroffene Stadtform handelt. Den Abschluss dieser Arbeit bildet die dezidierte Beantwortung der zielleitenden Forschungsfragen. Ergänzend gehen aus den Ergebnissen akteurspezifische Handlungsempfehlungen im Konversionsprozess unter Berücksichtigung von Urban Governance und akteurzentriertem Institutionalismus hervor. Abgeschlossen wird die Arbeit zuletzt durch eine Benennung weiterer Forschungsbedarfe im Themenfeld der Urban Governance und des akteurzentrierten Institutionalismus in Verbindung mit den auch zukünftig bestehenden Herausforderungen von Konversions- und weiteren Umwandlungsprozessen von freiwerdenden Liegenschaften.Item Anhang: Digitalisierung und Onlinehandel: Fluch oder Segen für ländliche Räume?(2020) Hangebruch, Nina; Osterhage, Frank; Wiegandt, Claus-C.Item Digitalisierung und Onlinehandel: Fluch oder Segen für ländliche Räume?(2020) Hangebruch, Nina; Osterhage, Frank; Wiegandt, Claus-C.Die Digitalisierung unserer Wirtschaft und Gesellschaft bedingt nicht zuletzt für die Kommunen und den Handel einen tiefgreifenden Umbruch. Mit dem Onlinehandel ist eine Vertriebsform entstanden, die den Einkauf von den Geschäften und Stadtzentren entkoppelt und die in den Kommunen handelnden Akteure vor viele Fragen stellt. Dabei zeichnet sich ab, dass die Auswirkungen des Onlinehandels räumlich nicht neutral sind und insbesondere die Entwicklungsperspektiven ländlicher Räume beeinträchtigt werden könnten. Für die betroffenen Standorte besteht die Gefahr, dass sich das Angebot vor Ort weiter ausdünnen wird. Für die Verbraucher in diesen Regionen bleibt daher nur die Option, zur Versorgung auf Onlineangebote auszuweichen oder weitere entfernte, größere Zentren aufzusuchen. Das Projekt DuO hat auf Basis einer Analyse des Einkaufsverhaltens in verschiedenen ländlichen Räumen NRWs auch die Potenziale der Digitalisierung für den Handel vor Ort und die Versorgung in den Blick genommen. Mit einer aktuellen Übersicht über gute Beispiele für neue Geschäftsmodelle aus dem In- und Ausland möchte DuO einen Austausch über innovative Konzepte und erfolgversprechende Strategien anstoßen. Im Fokus der Betrachtung steht dabei die Nahversorgung. Das Projekt wurde vom Ministerium für Wirtschaft, Innovation, Digitalisierung und Energie des Landes Nordrhein-Westfalen gefördert und in Kooperation mit dem ILS – Institut für Landes- und Stadtentwicklungsforschung und dem Geographischen Institut der Universität Bonn in der Zeit vom 01.02.2019 bis 30.06.2020 am Fachgebiet Städtebau und Bauleitplanung der Fakultät Raumplanung an der TU Dortmund bearbeitet.Item Planners between the chairs(2019-12-27) Othengrafen, Frank; Levin-Keitel, MeikeEven though the turn to practice is widely accepted in the field of urban planning, the practices of planners are empirically largely unexplored. Looking at the daily routines and practices of urban planners thus allows a deeper insight into what planning is, and how planning practices are related to innovation and transformation. To do so, we start from the assumption that behaviour is a constellation of practices, including certain activities, a set of choices and actions, patterns of behaviour or forms of interaction that is organised in a certain space or context by common understandings and rules. By conducting an online survey among planners in medium-sized German cities, we first identified a wide range of planning practices and activities in general. In a second step, we conducted a statistical cluster analysis resulting in six types of planners: (1) the ‘local-specific analysts,’ (2) the ‘experienced generalists,’ (3) the ‘reactive pragmatists,’ (4) the ‘project-oriented planners,’ (5) the ‘compensatory moderators,’ and (6) the ‘innovative designers.’ Each cluster has specific practices and activities, linked to characteristic value-sets, role interpretations and self-perceptions that might help explain the differences with regard to innovation and transformation. From the identified six groups or clusters of planners, only two clusters more or less consequently aim at innovation, experimentation and new approaches. One cluster is dedicated to collaborative practices whereas traditional practices predominate in three clusters at least, mainly because of legal requirements. This is the result of an increasing ‘formalisation’ of land-use planning, making planners focus on technical and formal practices, and, at the same time, lead to the reduced ‘attention’ to and implementation of conceptual approaches or ‘necessary’ transformative practices, including proactive approaches and strategic coordination with regard to sustainable urban development, but also comprising experiments, real labs or social innovations.
